Sveriges flagga

Idag har jag lärt mig varför Sveriges flagga är just gul och blå.

Tydligen så landsteg Erik den helige i Finland, tittade upp mot himlen och såg ett gult kors på den blå himlen. Detta såg han som ett tecken från Gud.
Eller så var det uppror mot den danska flaggan, så dem skapade det stora riksvapnet som inspirerade till att ändra färgerna på den svenska fanan och då blev det gult och blått tack vare Albert av Mecklenburgs familjevapen och folkkungaättens kungavapen.
Ja, sen finns det dem som säger något om inspiration från staden Rigas korsvapen.

Hade ingen aning om varför vår flagga är gul och blå, jag har bara gillat läget under alla dessa år. Men då ett av mina hostkids undrade så vände jag mig till min fina vän; Wikipedia.


Kommentarer
Postat av: djustd

Kikar in...Ha en fin dag, kram! =)

2010-10-19 @ 09:35:37
URL: http://djustd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0