CC vs. SI

Under min tid som blivande au pair, med ansökan, så har jag kommit i kontakt med två organisationer: Cultural Care och Skandinaviska Institutet (dock hann jag aldrig fullfölja hela min ansökan med SI).

Som jag nämnt tidigare så kom jag i kontakt med CC under SACO-mässan i vintras. SI däremot kom jag i kontakt med genom att söka runt lite på internet, nu i början av sommaren, då jag själv tyckte att matchningsprocessen hos CC var väldigt seg. Och jag hade hört väldigt gott om SI och att deras matchningsprocess var väldigt aktiv och snabb, vilket givetvis gjorde mig väldigt intresserad.

I min mening tycker jag att CC alltid har svar på ens frågor, dem finns bara ett telefonsamtal bort, dem är vänliga och svarar gärna på alla ens frågor. Och har dem inte svar på ens frågor för stunden så återkommer dem snabbt som attan. Jag hade ju själv en fråga om Erika försäkringen som dem själva inte kunde svara på. CC ringde då upp försäkringsbolaget, talade in ett meddelande på mitt mobilsvar och ringde dessutom upp mig personligen för att besvara min fråga. Service!



Den kontakt jag däremot fått med SI gick emot förväntningarna jag fått efter att ha hört vad alla andra hade att säga om den organisationen. Dem var förvisso väldigt snabba med informationen vilket gjorde det lätt att komma igång med ansökan. Dem har ett superbra upplägg av ansökan online. Jag hade dock massor med frågor, ringde kontoret tre gånger men jag fick aldrig kontakt med någon som hade svar på mina frågor. Istället lämnades meddelanden om att dem skulle ringa tillbaka till mig - vilket aldrig skedde. Jag skrev dessutom två mejl, men fick inte heller något svar. Det slutade med att en kvinna, två dagar efter att jag gett upp på att få svar ifrån SI ringde upp mig. T.o.m. min mor blev irriterad på hennes bryska och otrevliga sätt i telefon. Med andra ord; jag fick inte alls det trevliga bemötandet alla pratat om och inte heller den servicen jag alltid fått hos CC. Om jag inte kan få tag i SI här hemma i Sverige bara för att få svar på några lätta frågor om min ansökan hur skulle det ha gått om jag behövt hjälp utav dem när jag väl var i USA, på andra sidan Atlanten? Jag själv blev väldigt medryckt i allt positivt snack ang. SI tyvärr fick jag inte den upplevelsen själv som många andra fått, vilket är synd.

Med andra ord går mina erfarenheter med dessa två organisationer emot vad de flesta andra au pairer har att säga. Även fast CC må vara  något dyrare så är jag väldigt nöjd med att det i slutändan blev dem jag nu ska åka iväg med. Och det känns säkrare!

Så slutligen: Mitt tips till blivande au pairer som inte vet vilken organisation man ska välja osv. gå efter eget huvud! Ta kontakt med flertalet organisationer, ställ kontrollfrågor och gå igenom informationen given av vardera organisation och bestäm själv på vad som passar just dig!
Utgången av det hela känns helt rätt och bra för mig och det är ju det som är huvudsaken!

Här hittar du Cultural Care's hemsida.
Här hittar du Skandinaviska Institutets hemsida.


Kommentarer
Postat av: Trixie

så spännande...!

2010-07-25 @ 17:21:33
URL: http://triix.blogg.se/
Postat av: Lollo

Oj, för mig har det varit tvärtom att CC aldrig har kunnat svara på mina frågor, varit sura o otrevliga när jag ville säga nej till en familj och aldrig fick göra det.

SI har däremot svarat på allt, ringt upp mig och frågat hur allt känns och hur det har gått.

Har hört att det har börjat ny personal där som har svårt att svara på alla frågor dock.

2010-07-25 @ 21:03:18
URL: http://sundaay.blogg.se/
Postat av: malin

så var det helt tvärtom för mig med, jag tänkte först åka med CC, men dom svarade aldrig på mail, kunde ta hur lång tid som helst, flera veckor ibland (skickade om min fråga) och då tog det istället ett par dagar, otrevliga osv, med SI däremot fick jag svar inom ett par timmar, dom ringde mig lite då&då och frågade hur allt gick och om jag hade frågor ... men beror nog på vilken person man hamna hos när man ringer tror jag

2010-07-26 @ 23:40:55
URL: http://wakoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0