Att prata med sin match

Nu när jag ändå är i tips-andan kan jag ju lika gärna fortsätta?

Att prata med sin match i telefon/skype kan ju vara väldigt nervöst, spännande och oroligt. Vad ska jag säga? Kommer min engelska att räcka? Kommer jag förstå vad dem säger? Med andra ord, en hel del tankar som virvlar runt i skallen på en.

Det jag tycker är viktigt att tänka på är att du sällan behöver oroa dig för dina engelska kunskaper. Vi svenskar är över lag mycket bättre än andra nationer på att prata engelska. Sedan får man inte heller glömma att det är naturligt att vara lite nervös, din matchade familj är minst lika nervösa som du är - du kanske är den som dem har letat efter, som kommer bo i deras hem och ta hand om deras barn i ett år.

Dem första minutrarna kan vara lite trevande men ju längre samtalet löper på, desto mer kommer man in i det hela. Var inte rädd för att be dem upprepa sig om du inte förstår eller hör. Det är bättre att vara ärlig så du blir försäkrad om att du inte uppfattat dem fel. Var inte heller rädd för att ställa frågor, motfrågor eller bara rent allmänt spinna vidare på det familjen säger, för att få igång samtalet ännu mer. Visa intresse, ta del i samtalet och var engagerad. Var öppen, glad, skämta - var du.


Good evening, Sweden calling...


Kommentarer
Postat av: Johanna

sv: haha jasså du :D

2010-07-26 @ 21:55:38
URL: http://lifebyj.blogg.se/
Postat av: Nathalie

TACK så mkt! Det är så himla bra att vi au pairer genom våra bloggar kan peppa varandra! :) Kul att du fått veta ditt avresedatum nu i alla fall men synd att det inte blev det 16! Haha ;) Fast det kanske bara är skönt att ha lite mer tid på sig?MM, jag säger som min mamma sa till mig här om dag: Hellre att jag får ångestattackerna hemma än i USA, för om jag inte får någon ångestattack i USA betyder det att jag trivs... ;) Hoppas du slipper sådant ! Vart iUSA var det du skulle nu igen? har glömt bort, hehe ;P

2010-07-27 @ 11:50:16
URL: http://myaupairdiary.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0