En fullspäckad dag i huvudstaden

Kom hem för 50 minuter sen. Är troligtvis tröttare än vad jag själv inser.

Dagen började tidigt, klockan ringde 04.10 och sedan var det en seg Madeleine som hoppade på bussen mot Stockholm. Hade hoppats på att få lite sömn men istället satt jag mest och mådde illa.

Det blev frukost på centralen i Stockholm och sedan tog jag bussen till ambassaden. Jag hade tid på den Amerikanska Ambassaden klockan 09.30 och började köa utanför ambassaden 08.00. Efter lite mer än en timmes köande där utanför så fick jag komma in.

Väntrummet väl inne på ambassaden eller vad jag ska kalla det såg verkligen inte alls ut som jag hade föreställt mig. Där inne satt jag i en timme och 50 minuter. Kul.
Väl vid luckan ställdes tre frågor som jag skulle besvara: hur många barn kommer jag ta hand om, vad jag kommer få i lön och vilket som var mitt avresedatum. Eftersom jag åker redan på måndag så hämtade hon en man bara för att försäkra sig om att jag skulle hinna få mitt pass med mitt visum innan dess. Och det tycktes inte vara något problem (tur det...). Förutom att svara på frågorna så fick jag även lämna my fingerprints.

Förutom ambassaden så åkte jag även till motormännens riksförbund, som har sitt kontor i Stockholm, för att kolla hur det gick för mitt internationella körkort då det inte kommit än(!!). Det visade sig att dem skickade det till mig i måndags så förhoppningsvis har jag det i brevlådan imorgon. Good!

Hemresan var en mardröm. Som om jag inte på ambassaden fått väntat nog så var det världens trafikkaos. Det tog en timme att ta sig från centralen till stäket. Sedan hinner vi inte åka mer än fem minuter på motorvägen förrän köandet tar vid igen. Då är det en sabla långtradare som fått punktering lååååångt bort. Tog en timme att ta sig förbi den, med all sabla trafik.

Total kö- och väntetid för dagen: 5 timmar. Tjoho! Men jag är glad ändå, för nu har jag så gott som fixat visum och internationellt körtkort (nu är det bara vänta på att det ska dimpa ner i brevlådan).

Men trött som en sate är jag dock. Snark.

BTW; Det var ju hur många snygga killar som helst på ambassaden!!

Kommentarer
Postat av: Anne Sofie

Omg Madde!!! Nu åker du ju snaaart! :O :( Shit, kan faktiskt inte fatta det.. :D I will miss you so much my twilight-friend!<3 Jag ska tänka på dig när jag läser breaking dawn :)(som jag ska läsa nu i höst/vinter, jag loovar!!) haha x) Men jag har ju gått och blivit megaförkyld :S, men jag är väldigt inställd på att bli frisk tills på fredag!! Jag måste få säga hejdå till dig<3 Puss&kram!

2010-08-18 @ 21:20:10
Postat av: Tone

Hej,

Jag ska till ambassaden på fredag, men ska vara där 8:00 borde man va där och köa utanför långt innan?

2010-08-18 @ 22:20:32
URL: http://toneiusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0